بر اساس آییننامه اجرایی مدارس، دریافت هرگونه وجه از خانوادهها هنگام ثبتنام در مدارس دولتی، بهجز چند مورد مشخص، ممنوع است و کمکهای داوطلبانه نیز نباید در فصل ثبتنام دریافت شود.
با آغاز فرآیند ثبتنام دانشآموزان، خانوادههای ساکن صدرا باید توجه داشته باشند که ثبتنام در مدارس دولتی مشمول پرداخت هزینه نیست و مدارس مجاز به دریافت وجه اجباری از اولیا در این مرحله نیستند.
بر پایه ماده ۱۳۳ آییننامه اجرایی مدارس، دریافت هر نوع مبلغ در مدارس دولتی ممنوع اعلام شده است؛ مگر در موارد مشخصی مانند هزینه بیمه دانشآموزی، بهای کتابهای درسی و هزینه لباس کار برای دانشآموزان هنرستانی.
همچنین کمکهای داوطلبانه مردمی به مدارس، تنها خارج از بازه زمانی ثبتنام قابل دریافت است و نباید بهعنوان شرط ثبتنام دانشآموزان مطرح شود. بر این اساس، خانوادههای صدرا در صورت مراجعه به مدارس دولتی، میتوانند روند ثبتنام فرزندان خود را بدون پرداخت هزینههای غیرمجاز پیگیری کنند.