پروانه ساختمان در صدرا

نویسنده

حتما برای ساخت باغ شهر یا ویلای خودتون خیلی این عبارت رو شنیدید صدور پروانه ساختمان در صدرا یا جواز ساختمان قبل از هر چیزی باید این مرحله رو برای ساخت ساختمان و باغ ویلا خودتون باهم دیگه بگذرونیم مهم نیست کجا باشیم هر کجای این کشور باشیم چه تو روستا چه توی شهر ما نیاز داریم ابتدا تعاریف کلی و در مورد صدور پروانه ساختمان در صدرا و سپس مراحل اخذ پروانه ساختمانی خودمون رو کنار همدیگه طی کنیم .

سوال های خودتون رو توی بخش پیام ها یا کامنت ها میتونید بپرسید یا هم برای راهنمایی های مورد نظر با شماره تماس 09176865385 تماس حاصل فرمایید .

ما در اینجا به چه سوال هایی پاسخ میدهیم :

پروانه ساختمانی چیست ؟

بررسی یک نمونه کامل پروانه ساختمانی در شهر جدید صدرا شیراز ( استان فارس )

چه مواردی در پروانه ساختمانی ذکر شده است ؟

طرح تفصیلی چیست ؟

طرح جامع شهری چیست ؟

مراحل اخذ پروانه ساختمانی در صدرا چیست ؟

 

قبل از اینکه این بحث و ادامه بدیم ما ابتدا باید تعریف مناسبی از اون داشـته باشیم .

پروانه ساختمان چیست ؟

پروانه ساختمان پرونده و مجوزی قانونی است که شهرداری ها برای ساخت و ساز به ما میدهند . ما پروانه هایی زیادی داریم از جمله جواز تخریب و نوسازی ، اضافه اشکوب ، تمدید پروانه ،  تغییر نقشه ، ابطال پروانه و …. در واقع شناسنامه فنی ساختمان سندی است که برای رعایت اصول ساخت و ساز در شهر جدید صدرا مورد استفاده قرار میگیرد . این رو هم باید در نظر داشته باشیم ساختمانی که بدون پروانه ساختمانی باشد ئر حقیقت غیر قانونی بوده و سند مالکیت برای اون تنظیم نمیشه . در این سند قید میشود که زمین شما برای ساخت مشکلی ندارد .

هدف از پروانه ساختمانی چیست ؟

اصلی ترین و مهم ترین هدف از صدور پروانه ساختمان در صدرا اطمینان از رعایت کردن اصول ساخت و ساز قانونی مطابق با اصول شهرسازی و ظوابط طرح جامع شهری است .

طرح جامع شهری چیست ؟

طرح جامع شهر یا طرح جامعه شهری برای معین کردن کاربری و نوع به کار گیری و استفاده از اراضی یا اراضی مورد نیاز های مختلف شهری در پهنه های بزرگ را مشخص میکند .

طرح تفصیلی چیست ؟

طرح تفصیلی نیز بر اساس همان طرح جامع شهری شکل میگیرد ولی همان طور که از نامش پیدا است به جزییات کاربری زمین ها و مساحت دقیق آن ها میپردازد .

چه زمانی به صدور پروانه ساختمان نیاز دارید ؟

باید بدانیم که همه پروژه های نو سازی نیاز به صدور پروانه ساختمان ندارند در صورتی که تغییرات عمده در ساختمان ما وجود داشته باشد شما احتیاج به پروانه ساختمانی دارید .

در مواقعی که احتیاج به صدور ندارید میتوانید با مراجعه به یک پیمان کار مجرب کار بازسازی تان را شروع کنید .

برای اطلاعات تکمیلی و اینکه آیا ملک شما احتیاج به پروانه ساختمانی دارد یا خیر میتوانید با شماره تماس ذکر شده در سایت تماس حاصل فرمایید .

موارد ذکر شده در پروانه ساختمان چیست ؟

مشخصات مالکین و شخص در خواست کنند پروانه ساختمان در صدرا ( که میتواند حقیقی یا حقوقی باشد )

مساحت زیر بنا و متراژ مورد بررسی قرا میگیرد

نوع کاربری : کاربری ملک چیست ؟ کاربری زمین شما در واقع نوع استفاده از زمین است که توسط نهاد های مربوطه مشخص شده است . چند نوع کاربری داریم ؟ مسکونی ، تجاری ، معدن ، صنعتی ، ورزشی ، کشاورزی ، اداری و فاقد کاربری است . کاربری هر طبقه شما میتواند متفاوت باشد مثلا تجاری و مسکونی به یکدیگر باشد که شرح هر کدام مفصل در پروانه ساختمان شما یا جواز ساختمان شما آمده است .

نوع اسکلت ساختمان : چند نوع اسکلت ساختمان داریم ؟ به طور کلی سه نوع اسکلت ساختمان داریم : فلزی ، چوبی و بتنی . توی سازه های شهری از دو نوع بتنی و فلزی معمولا استفاده میشه .

اسکلت بندی ساختمان چیست ؟ اسکلت ساختمان وظیفه و ماموریت نگه داشتن ساختمان و استحکام ویلای ما را بر عهده دارد . در واقع بار هایی که بر ساختمان وارد میشود را اسکلت ساختمان تحمل میکند .

شماره پلاک ثبتی ملک : شماره پلاک ثبتی چیست ؟ پلاک آبی رنگی که در درب خانه های شما وجود دارد را به عنوان پلاک ثبتی میشناسند شماره پلاک ثبتی شمال شماره ثبتی اصلی و فرعی میشود که در شماره پلاک ثبتی خانه شما با یک ممیز از یکدیگر جدا شده است .

شماره پلاک ثبتی چه گونه ثبت و ایجاد میشود ؟ این امر توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری صورت میگیرد برای شناسایی بهتر زمین ها توسط این سازمان پلاک های ثبتی ایجاد شده اند .

تعداد طبقات مجاز ساخت : بسته به متراژ و زیر بنای ملک شما و پی گیری ها دفتر فنی مهندسی که برای شما به دنبال گرفتن پروانه ساخت است تعداد طبقات در شهر صدرا میتواند متفاوت باشد . که برای راهنمایی بیشتر میتوانید با شماره تماس 09176865385 تماس حاصل فرمایید .

نام و مشخصات مهندسین ناظر : اشخاصی که بر ملک شما قرار است نظارت لازم را داشته باشند .

مهندس ناظر کیست ؟ شخصی کهمدرک کارشناسی یا بالاتر از کارشناسی دارد و دارای مدرک پروانه اشتفال به کار مهندسی است را مهندس ناظر میگویند و وظیفه آن نظارت بر اجرای درست ساختمان است .

از تاسیسات مکانیکی تا برق شما مهندس ناظر مورد نظر را دارید .

تاریخ صدور پروانه

کروکی زمین : موقعیت فعلی زمین شما را کروکی زمین میگویند .

تاریخ اعتبار : باید در نظر داشته باشید این تاریخ قابل تمدید است .

 

مراحل صدور پروانه اسختمان در صدرا چیست ؟

ابتدا باید این را بدانید که هر ساختمان دارای شناسنامه فنی است که در آن موارد متعددی ذکر شده است از جمله مشخصات صدور پروانه ساختمانی از مشخصات مالک تا عدم خلافی و مهندسین ناظر و مساحت زمین ، متراژ و … مورد بررسی قرار میگیرد همان طور که از نامش پیدا است شناسنامه و هویت ساختمان شما است .

تشکیل پرونده :

برای صدور پروانه ساختمان در صدرا ابتدا مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد با تهیه و در دست داشتن اصل و کپی تصویر سند مالکیت و اصل و کپی شناسنامه مالک و کارت ملی و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال های گذشته و پیشین را در دست داشته باشد سپس به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری رفته و درخواست خود را برای دریافت و اخذ مجوز پروانه ساختمان در صدرا ثبت کند .

مدارک مورد نیاز جهت صدور پروانه ساختمان در صدرا :

  • فرم درخواست پروانه ساختمانی
  • اصل شناسنامه وکالت نامه و اصل شناسنامه وکیل و کارت ملی
  • اصل و فتوکپی مدارک مالکیت
  • برگه تسویه حساب و فتوکپی عوارض نوسازی
  • برگه تسویه حساب و فتوکپی عوارض شهرداری
  • کروکی موقعیت ملک و زمین
  • فیش آب و برق و تلفن
  • اصل تصویر گواهی انحصار وراثت
  •  

گواهی انحصار وراثت چیست ؟ گواهی انحصار وراثت که از سمت وراث است جهت مشخص کردن تعداد وراث و سهم آن ها است .

دستور بازدید :

سپس با تشکیل پرونده و مدارک لازم توسط صاحب زمین و ملک بقیه کار ها به کارکنان و کارشناسان شهرداری سپرده میشود .

صدور دستور بازدید از طرف و سمت شهرداری و سپس ارسال نماینده کارشناس فنی و مهندس مورد نظر برای بررسی و زیر نظر گرفتن محل پروژه در خواستی به آن محل فرستاده میشود و نتایج بدست آمده توسط کارشناس فنی در اختیار شهرداری قرار میدهد در صورت تشخیص وجود خلاف توسط کارشناس نوع آن خلاف و شرایط آن در کمسیون ماده 100 مطرح میشود .

کارشناس فنی شهرداری چه چیز هایی را مورد بررسی قرار میدهد ؟ عرض خیابان ، ابعاد زمین و ملک شما ، بنای ساختمان و مجاورین بنا . این بازدید نیز در تعدا طبقات ساختمان تاثییر دارد .

دستور تهیه نقشه ساختمان :

بعد از اینکه کارشناس شهرداری از ملک شما بازدید کرد دستور تهییه نقشه را صادر میکند . موارد متعددی در دستور نقشه ذکر شده است جمله :

  • مشخصات مالک
  • تعداد طبقات
  • ارتفاع
  • سطح اشغال
  • سطح تراکم
  • و …

مشخصات دیگری از جمله در مورد پارکینگ و یک دید کلی در مورد نقشه ساختمان شما به شما رایه میدهد .

طراحی نقشه :

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید