برخی خانوادههای صدرا با طرح پرسشهایی درباره وضعیت مدارس نمونه دولتی، خواستار شفافسازی و پیگیری برای استقرار این نوع مدرسه در مقاطع متوسطه اول و دوم در شهر صدرا شدهاند.
در پی پیامهای مردمی، شماری از ساکنان صدرا و خانوادههای دانشآموزان، موضوع نبود مدرسه نمونه دولتی در این شهر را مطرح کردهاند. به گفته برخی اهالی صدرا، دانشآموزانی که متقاضی ادامه تحصیل در مدارس نمونه دولتی در مقاطع متوسطه اول و دوم هستند، در حال حاضر ناچارند برای پیگیری فرایند ثبتنام یا تحصیل به شیراز مراجعه کنند.
یکی از شهروندان صدرا در پیام خود عنوان کرده است که در مقطع متوسطه اول، پذیرش در مدارس نمونه بر اساس معیارها و امتیازهای مشخص انجام میشود و در مقطع متوسطه دوم نیز دانشآموزان از طریق آزمون و کسب حدنصاب لازم امکان ورود به این مدارس را پیدا میکنند. با این حال، به گفته برخی خانوادههای ساکن صدرا، نبود چنین ظرفیتی در داخل شهر، رفتوآمد و برنامهریزی آموزشی را برای تعدادی از دانشآموزان و والدین دشوار کرده است.
در بخشی از این پیامها همچنین به وضعیت مدارس سمپاد عشایری در صدرا اشاره شده است. برخی مخاطبان محلی میگویند در سالهای گذشته امکان حضور بخشی از دانشآموزان پسر صدرا در فرایند پذیرش این مدارس وجود داشته، اما به گفته آنان، این روند در سالهای اخیر تغییر کرده و پذیرش آزاد برای دانشآموزان غیربومی یا غیرمشمول متوقف شده است. این ادعا نیازمند اعلام نظر و توضیح رسمی از سوی مراجع آموزشی مربوط است.
شماری از والدین، تعدادی از اهالی صدرا و گروهی از مخاطبان محلی معتقدند موضوع دسترسی به مدرسه نمونه دولتی و مدارس استعدادهای درخشان، به یکی از دغدغههای آموزشی بخشی از خانوادههای این شهر تبدیل شده است. این گروه خواستار آن هستند که مسئولان مرتبط، بهویژه در حوزه آموزش و پرورش صدرا، امکانسنجی لازم برای استقرار یک مدرسه نمونه دولتی در مقاطع متوسطه اول یا دوم را بررسی و نتیجه پیگیریها را به اطلاع شهروندان برسانند.