جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، با ارسال نامهای به وزیر کشور خواستار تدوین و ارائه یک لایحه اختصاصی برای ارتقای شهر صدرا به شهرستان شده و گفته است محدودیتهای قانون تقسیمات کشوری، مسیر ارتقای صدرا را در چارچوب ضوابط فعلی دشوار کرده است.
جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، در نامهای خطاب به وزیر کشور، پیشنهاد کرده است برای ارتقای شهر جدید صدرا به شهرستان، یک لایحه «اختصاصی» از سوی وزارت کشور تهیه و به دولت و مجلس ارائه شود.
در این نامه، با اشاره به جمعیت بالای صدرا (حدود ۳۰۰ هزار نفر)، تأکید شده که نبود استقلال کافی در ساختار اداری و سیاسی، چالشهایی را برای مدیریت شهری و ارائه خدمات ایجاد کرده است. قادری همچنین عنوان کرده به دلیل برخی محدودیتهای قانون تقسیمات کشوری، از جمله نبود تعداد کافی روستا در حریم صدرا برای تشکیل دهستان و بخش، امکان ارتقای صدرا به بخش یا شهرستان طبق ضوابط فعلی با مانع روبهروست.
نماینده مجلس در بخش دیگری از نامه، وابستگی اداری این جمعیت به شیراز را عاملی برای افزایش رفتوآمدها، ایجاد ترافیک و دشواری دسترسی مردم به خدمات اداری دانسته و معتقد است این وضعیت میتواند در مدیریت بحران و روند خدماترسانی نیز اثرگذار باشد. در همین راستا، او به نمونههایی مانند شهر پردیس اشاره کرده و پیشنهاد داده است وزارت کشور در قالب «موارد خاص و اضطراری»، مسیر حقوقی متفاوتی را برای ارتقای شهرهای اقماری پرجمعیت مانند صدرا به شهرستان فراهم کند.
قادری همچنین نوشته است که ارتقای ساختاری صدرا به شهرستان، به گفته او، میتواند بدون ایجاد بار مالی جدید برای دولت انجام شود؛ زیرا بخش قابل توجهی از زیرساختها و برخی دستگاهها و ادارات مورد نیاز هماکنون در صدرا مستقر هستند. در این نامه آمده است تنها موضوع جدید، استقرار فرمانداری است که امکان تأمین آن از ظرفیت نیروی انسانی و فضاهای موجود، بدون استخدام تازه، مطرح شده است.
در پایان، قادری با اشاره به مطرح بودن این موضوع در مطالبات محلی، از وزیر کشور خواسته تدوین لایحه مرتبط با ارتقای صدرا به شهرستان در اولویت برنامههای وزارتخانه قرار گیرد تا مسئله تقسیمات کشوری صدرا از مسیر قانونی پیگیری و تعیین تکلیف شود.